Datum: 20.07.2011
Vložil: právník
Titulek: Myslím, že všichni brečíte a vlastně špatně! Musíte reklamovat hned na místě!
Reklamace jídla v restauraci
Jídlo v restauraci je předmětem koupě z právního hlediska obdobné jako koupě jiného zboží v obchodě. Z toho důvodu je možné jídlo a nápoje prodávané a podávané v restauracích též reklamovat a prodávající odpovídá za vady prodaných jídel a nápojů.
Prodávající (restaurace) je povinen podle § 616 ObčZ prodávat pokrmy a nápoje v požadované jakosti a s požadovanými vlastnostmi, s vlastnostmi restaurací či obsluhou popisovanými nebo na základě jimi prováděné reklamy (např. vyobrazením v jídelním lístku) očekávanými, popřípadě v jakosti a s vlastnostmi pro věc takového druhu obvyklé (tedy jídlo by mělo být teplé, měkké, nikoli syrové atd.).
Pokrmy a nápoje musejí pochopitelně odpovídat požadavkům právních předpisů (zejména hygienických), být v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti (jak je obvykle uvedeno v jídelním lístku) a odpovídat obvyklému účelu (tedy například jídlo by mělo být servírováno na talíři k okamžité spotřebě, nikoli v obalu k odnesu domů).
Pokrmy a nápoje musejí být bez vad. Podle § 3 zákona ZOS, je prodávající (restaurace) povinen prodávat výrobky ve správné hmotnosti, míře nebo množství a umožnit spotřebiteli překontrolovat správnost těchto údajů (proto by měl mít vždy k dispozici kalibrovanou sklenku a váhu k ověření servírovaného množství nápojů a jídel; na druhou stranu to neznamená povinnost servírovat veškeré nápoje v kalibrovaných sklenkách).
Zákon přitom pro restaurační zařízení nepřipouští žádné odchylky v hmotnosti podávaných jídel a nápojů.
Ustanovení § 616 odst. 3 ObčZ stanoví, že pokud nemá prodávaný pokrm nebo nápoj při převzetí kupujícím (tedy při naservírování) vlastnosti popsané v předchozím odstavci, má zákazník právo na to, aby restaurace bezplatně a bez zbytečného odkladu uvedla pokrm nebo nápoj do stavu odpovídajícího kupní smlouvě, a to podle volby kupujícího buď výměnou porce, nebo opravou (tedy například formou přihřátí, doplněním míry či hmotnosti, apod.).
Není-li ani oprava ani výměna možná (například pro potřebnou dlouhou dobu k přípravě nové porce), může zákazník požadovat (opět dle vlastní volby) buď přiměřenou slevu z ceny věci, nebo od smlouvy odstoupit - tedy jídlo bez zaplacení vrátit).
To samozřejmě neplatí, pokud kupující před převzetím věci o rozporu s popsanými vlastnostmi věděl (například číšník jej na to upozornil a zákazník se změnou vyslovil souhlas), nebo rozpor s kupní smlouvou sám způsobil (například nechal jídlo vystydnout).
Pro jídla v restauraci však neplatí záruční doba - jedná se o věci, které se rychle kazí,. Není tedy možné uplatňovat vady, které vzniknou po předání věci - nelze proto reklamovat jídlo, které bylo servírováno jako oběd, proto, že po pěti hodinách se začne kazit.
Dojde-li v restauraci k podání stáčených nápojů „pod míru", může spotřebitel nepochybně požadovat „dotočení" nápoje anebo požadovat nové natočení celého nápoje ve správné míře.
Je-li hostovi donesen jiný pokrm, než který si objednal, má host právo takovýto pokrm odmítnout a navíc může zrušit objednávku, neboť objednané zboží nebylo přineseno v přiměřené (příp. sjednané) lhůtě.
Jestliže zákazník v restauraci narazí na počínání restaurace, které považuje za protiprávní, je vhodné na ně upozornit.
Upozornit takto lze zejména místně příslušný inspektorát České obchodní inspekce, Státní zemědělské a potravinářské inspekce, hygienickou stanici a místně příslušný živnostenský úřad.
Porušování zákazů kouření v restauracích kontroluje a postihuje obecní úřad.